پاکسازی صورت - مراحل پاک سازی پوست صورت در خانه

پاکسازی صورت برای از بین بردن ناخالصی ها و جوش های سر سیاه پوست بسیار مهم است.پاکسازی کامل پوست مانند دادن یک هدیه عالی به پوست است که باعث می شود از مشکلات و بیماری های پوستی مانند ظهور جوش های سرسیاه ، عیوب، چین و چروک و خشکی پوست صورت جلوگیری کنیم.

پاکسازی صورت نه تنها برای احیا و سم زدایی پوست استفاده می شود،بلکه باعث می شود زمانی را به خود اختصاص دهید و آرامش بخش است،به خصوص اگر قبل از خواب پاکسازی صورت را انجام دهید، در خوابی آرام فرو می روید و برای چند روز پوستی درخشان خواهید داشت.

پوست صورت تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که روزانه در معرض آنها قرار می گیریم، مانند آلودگی، گرد و غبار، تغییرات آب و هوا و نور مضر خورشید که باعث می شود آلودگی ها در منافذ پوست صورت جمع شوند و به مرور زمان درخشندگی پوست از بین می رود.

شکی نیست که بسیاری از خانم ها به دنبال روشی عالی برای تمیز کردن پوست در خانه هستند، اما قبل از اینکه در مورد مراحل پاکسازی پوست صورت در خانه صحبت کنیم،بهتر است ابتدا اهمیت تمیز کردن دائمی پوست و فواید آن را بدانیم.

پاکسازی پوست صورت چیست ؟

پاکسازی پوست صورت یکی از مهم ترین اقدامات برای حفظ طراوت و زیبایی پوست بوده و یک روش معمولی برای پاکسازی عمیق پوست برای پاکسازی آن از آلودگی ها و کثیفی ها است.

این نوع پاکسازی عمیق پوست را می توان در سالن های زیبایی انجام داد، اما اکثر خانم ها ترجیح می دهند پاکسازی پوست را در خانه انجام دهند.

اهمیت پاکسازی پوست صورت

1 – پاکسازی عمیق برای انواع پوست ضروری است
هر نوع پوستی که داشته باشید، می توانید از پاکسازی صورت سود ببرید، به خصوص اگر پوست چرب دارید که با دلیل تولید بیش از حد سبوم، کثیفی را مانند آهنربا جذب می کند.

2 – پاکسازی عمیق پوست را متعادل می کند
پاکسازی عمیق تعادل منافذ پوست را بازیابی می کند، به تنظیم ترشح چربی های طبیعی پوست کمک می کند و از تجمع چربی اضافی در پوست جلوگیری می کند.

3- باعث بازسازی پوست شده و ظاهری تازه به آن می بخشد
تجمع کثیفی و میکروپلانکتون در سلول های پوست مانع از بازسازی طبیعی آن شده و ظاهری کدر و ناسالم به آن می بخشد.

پاکسازی پوست صورت برای انواع پوست صورت مفید است زیرا روند بازسازی طبیعی آن را افزایش می دهد و در نتیجه درخشش طبیعی کامل پوست حفظ می شود.

مراحل پاکسازی صورت

پاکسازی صورت - مراحل پاک سازی پوست صورت در خانه

قبل از شروع، موهای خود را ببندید و دستان خود را بشویید.اگر آرایشی دارید آرایش خود را پاک کنید و صورت خود را به خوبی با آب گرم بشویید.

1. پوست صورت را برای پاکسازی آماده کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که منافذ پوست را باز کنید تا برای پاکسازی صورت آماده شود. در واقع، منافذ برای تعریق پوست مهم هستند و اغلب منافذ روی صورت ممکن است ملتهب، گشاد یا بسته شوند. روش انجام این کار به این صورت است:

یک قابلمه آب را بجوشانید و سپس دو قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. قابلمه را روی میز بگذارید و صورت خود را در معرض بخار قرار دهید، مراقب باشید بیش از حد صورت خود را به قابلمه نزدیک نکنید به گونه ای که صورت شما بسوزد و سر خود را با حوله بپوشانید.

2. سلول های مرده را با اسکراب پاک کنید

برای اسکراب معمولاً از فرآورده هایی استفاده می شود که در داروخانه ها یا عطاری ها می توان آنها را خریداری کرد که به طور ویژه برای صاف کردن پوست صورت طراحی شده اند.اسکراب به شما کمک می کند تا سطحی ترین لایه پوست را لایه برداری کنید که باعث می شود سلول های مرده از بین برود و روند طبیعی نوسازی پوست تحریک شود.

بنابراین پوست روشن تر و رنگارنگ تر به نظر می رسد.

این مرحله یکی از مراحل کلیدی در پاکسازی پوست صورت در خانه است و می توان آن را در خانه با اسکراب صورت مناسب برای نوع پوست انجام داد.

می توانید از اسکراب آماده استفاده کنید و یا با استفاده از روغن نارگیل و شکر یک اسکراب صورت خانگی تهیه کنید.

برای ساخت اسکراب خانگی فقط کافیست 6 قاشق غذاخوری شکر را با 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. اسکراب باید با یک ماساژ ظریف روی کل صورت رد شود و از برخورد آن با کانتور چشم و خط لب اجتناب شود.

صورت خود را خیس کنید و اسکراب را با حرکات دایره ای روی صورت بمالید.در هنگام مالش کمی به پوست فشار وارد کنید.به همین ترتیب صورت خود را با اسکراب چند دقیقه ماساژ دهید و پس از آن صورت خود را بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.

3. پوست را با ماسک پاکسازی کنید

پس از اسکراب زمان پاکسازی پوست صورت با ماسک فرا رسیده است ، نوع ماسک با توجه به نوع پوست انتخاب می شود و می تواند از قبل خریداری شده باشد و یا در منزل تهیه شود.

برای پوست های مختلط یا به خصوص چرب، ماسک خاک رس توصیه می شود ،اگر می خواهید ماسک را در منزل درست کنید ، مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید :

  • یک قاشق چای خوری خاک رس سبز
  • یک قاشق غذاخوری روغن بادام
  • یک قطره اسانس اسطوخودوس و یک ماست طبیعی

سپس مواد ترکیب شده را روی پوست بمالید و به مدت 15 تا 30 دقیقه روی پوست نگه دارید. این ماسک برای از بین بردن جوش های سر سیاه نیز بسیار مفید است .

روش دیگر، ماسک ساخته شده با آب لیمو ، خاک رس تهویه شده ، تفاله سیب ، عسل و بیدمشک است که بسیار نیز موثر است.

برای پوست‌های نرمال تا خشک می‌توانید ماسک مبتنی بر آووکادو یا ماسک خیار، ژل آلوئه ورا و عسل را انتخاب کنید.

برای پوست های ظریف و ملتهب نیز ماسکی بر پایه آلوئه ورا، گل همیشه بهار و بابونه مناسب خواهد بود.

ماسک های دیگر برای پاکسازی پوست صورت 

پاکسازی صورت - مراحل پاک سازی پوست صورت در خانه

پاکسازی پوست صورت با ماسک جعفری و نشاسته

برگ های جعفری حاوی ویتامین هایی است که پوست به آن نیاز دارد. جعفری یک ماده طبیعی است که برای درمان هایپرپیگمانتاسیون، ملاسما و بازسازی سلول ها برای تولید کلاژن برای مقابله با هر گونه مشکلی در پوست استفاده می شود.

جعفری را در آب خیس کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد سپس آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود.
پس از خنک شدن، نشاسته، 3 قطره گلاب و 2 قطره روغن بادام را به جعفری پخته شده اضافه کنید.
مخلوط را خوب هم بزنید سپس روی پوست پخش کنید و با یک دستمال نرم آن را روی پوست ثابت کنید و بگذارید 30 دقیقه بماند و دستور را هر روز تکرار کنید تا پوست به درخشندگی خاصی که می خواهید برسد.

پاکسازی پوست صورت با لیمو

یکی از میوه های طبیعی سرشار از اسید نیتریک که پوست شما برای تجدید سلول ها و از بین بردن کثیفی ها و چربی های رسوب کرده در منافذ به آن نیاز دارد لیمو است:

پوست را با نصف لیموی بزرگ به مدت 5 دقیقه مالش دهید، سپس با آب ولرم پوست صورت را بشویید تا رنگ طبیعی پوست به همراه توانایی موثر ضد پیری و نرم کنندگی پوست شما بازگردد.

پاکسازی پوست صورت با ماسک نخود و زردچوبه

برای رهایی از مشکلات متعدد پوستی، می توانید از این ماسک برای پاکسازی پوست صورت در خانه استفاده کنید:

شیر را با پودر زردچوبه ریز و نخود آسیاب شده مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید.
این مخلوط را روی تمام پوست خود بمالید، سپس بگذارید 10 دقیقه روی پوست باقی بماند.
پس از آن، پوست خود را با آب سرد بشویید.

پاکسازی پوست صورت با ماسک خیار و شیر

خیار حاوی تعداد بی نهایت ویتامین و مواد معدنی مفید برای سلامت پوست است که مهمترین آنها گوگرد است که سلامت و شادابی پوست را حفظ می کند:

خیار را پوست بگیرید و خوب خرد کنید و کشک را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.
بعد از اینکه به صورت خمیری نرم درآمد با برس روی صورت بمالید و بگذارید سه ساعت بماند.
سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

پاکسازی پوست صورت با ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل توانایی زیاد در از بین بردن باکتری های مضر برای پوست برای ماساژ پوست و به روش زیر استفاده می شود:

مقدار کمی روغن نارگیل را کف دست خود بریزید .
سپس برای ماساژ کامل دستان خود را روی صورت ماساژ دهید و تا رسیدن به گردن ادامه دهید.
روغن را به مدت 5 دقیقه روی پوست صورت خود بگذارید، سپس یک دستمال نرم بردارید و صورت خود را پاک کنید.
در نهایت پوست را با آب گرم بشویید، استفاده از این ماسک به شما کمک می کند تا از شر چربی های اضافی و پلانکتون های پوست خلاص شوید.

پاکسازی پوست صورت با سرکه سیب

سرکه یک ضد عفونی کننده طبیعی است که در بسیاری از دستور العمل های مراقبت از پوست برای تمیز کردن آن و از بین بردن آلودگی های انباشته شده روی آن استفاده می شود:

دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با آب رقیق کنید، سپس یک تکه پارچه یا پنبه را در آن فرو کنید.
پنبه آغشته به مخلوط را روی تمام پوست خود بمالید، سپس بگذارید این مخلوط 5 دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود.
سپس پوست را با آب ولرم بشویید تا نتیجه بهتر و سریع تری بگیرید.

پاکسازی پوست صورت با هندوانه

هندوانه برای پوست مانند لایه بردار عمل کرده و نوعی مرطوب کننده طبیعی است:

از یک مثلث کوچک هندوانه تازه استفاده کنید و آن را روی پوست خود بمالید.
سپس بگذاری به مدت یکساعت بماند تا خشک شود.
بعد از آن صورت خود را بشویید.

بعد از تمیز کردن پوست صورت در خانه چه باید کرد؟

پاکسازی پوست صورت در خانه یکی از موارد مهمی است که باید رعایت شود تا از بیماری های ناشی از عوامل خارجی که پوست و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد جلوگیری شود.

در اینجا شما با نحوه تمیز کردن پوست در خانه آشنا شده اید و مراحل دقیق مورد نیاز برای این کار را می دانید و تنها کافی است محصولات مناسب را انتخاب کنید و مراحل را انجام دهید تا پوستی تمیز و درخشان داشته باشید.

اما این موارد به تنهایی کافی نیست، زیرا برای حفظ فوایدی که برای پوست خود به دست آورده اید، باید به یک سری از نکات توجه کنید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم :

نکات مهم برای حفظ نتایج پاکسازی پوست صورت در خانه

متخصصان زیبایی توصیه می کنند برای حفظ خلوص و تمیزی پوست خود باید مراقب باشید دو بار در روز پوست خود را با آب سرد بشویید و نوع لوسیون مناسب را برای پوست خود انتخاب کنید.

ماساژ پوست نیز با افزایش تولید کلاژن و تحریک گردش خون، گامی مفید است تا پوستی شفاف و جوان داشته باشید.

هنگام خشک کردن صورت پس از استفاده از محصولات ، با تکیه بر روش مالش ملایم و عدم مالش شدید، از حوله نخی تمیز استفاده کنید.

مرطوب کردن دوره ای مرحله مهمی است که مراقبت روزانه از پوست صورت نمی تواند بدون آن کامل شود، زیرا می تواند پوست را از خشکی، ترک خوردن و آسیب در طول زمان محافظت کند.

هنگامی که در طول روز بیرون می روید، مراقب باشید که از کرم محافظ در برابر آفتاب سوزان و اشعه ماوراء بنفش که بر سلامت پوست تأثیر می گذارد استفاده کنید.

یکی از مهم ترین نکات برای حفظ نتایج حاصل از پاکسازی پوست صورت در خانه ، نوشیدن 8 لیوان آب در روز است.

اگر صورت شما جوش دارد به جوش های خود دست نزنید زیرا این کار باعث می شود مشکل بدتر شده و به مرور زمان تعداد جوش زیاد شود.

برای جلوگیری از رسوب آهک بر روی پوست در زمانی که در معرض عوامل خارجی هستید، دائماً از یک تونیک صورت استفاده کنید.

شما می توانید هر سه ماه یک بار به سالن های زیبایی حرفه ای مراجعه کنید و جلسات پاکسازی پوست صورت را انجام دهید.

از قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا و دود سیگار خودداری کنید.

برا شست و شوی صورت در حمام ، صابون های معمولی را با یک صابون متعادل مانند صابون میوه ای برای پوست چرب، صابون روغن زیتون برای پوست خشک و گزینه ای مناسب برای انواع پوست جایگزین کنید.

مراقب استفاده از انواع لوازم آرایشی باشید و در صورت آرایش شب ها آرایش خود را با شستن صورت به طور کامل پاک کنید.

با توجه به نیاز پوست، هر 3 ماه یکبار فرآیند پاکسازی پوست را در منزل تکرار کنید.

سالیانه حداقل یکبار به دکتر پوست مراجعه کنید و در مورد مواد و محصولاتی که باید با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنید مشورت بگیرید.


غذاهای پاک کننده پوست صورت

پوست نیاز به مراقبت شدید دارد تا آسیب نبیند و سلامت آن تحت تاثیر قرار نگیرد، غذاهای مغذی هستند که سلامت پوست را تضمین می کنند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

انواع میوه های سرشار از ویتامین C مانند: توت فرنگی و کیوی.

آووکادو و بادام مواد غذایی غنی از ویتامین E/C هستند، بنابراین خوردن آنها پوست را نرم و مرطوب می کند.

هویج سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A است که برای سلامت پوست مفید است و شما را از شر پوست مرده خلاص می کند.

مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C از پوست در برابر پیری زودرس و تیرگی محافظت می کند.

ماهی و غذاهای دریایی به طور کلی برای سلامت بدن مفید هستند، زیرا سرشار از اسیدهای چرب طبیعی و امگا 3 هستند، بنابراین علائم پیری را به خصوص در پوست کاهش می دهند.

ویتامین های مورد نیاز پوست صورت

ویتامین E: پوست به ویتامین E نیاز دارد تا همیشه هیدراته بماند و مصرف منظم آن از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

ویتامین A: پوست شما برای حفظ سلول ها و بافت های پوست به این ویتامین نیاز دارد.

ویتامین B: وجود آن در پوست باعث صاف شدن پوست و تحریک تولید کلاژن می شود تا با افزایش سن پوست دچار رنگدانه نشود.

ویتامین K: برای تسریع روند بهبود زخم های پوستی و درمان سریع کبودی ها به این ویتامین نیاز دارید.

ویتامین D: این ویتامین به کاهش علائم التهابی که روی پوست تأثیر می گذارد کمک می کند و حساسیت آن را افزایش می دهد.

سوالات متداول در مورد پاکسازی پوست صورت

تفاوت بین یک پاک کننده صورت که خودتان انجام دهید و یک پاک کننده حرفه ای چیست؟

پاکسازی صورت که توسط متخصص زیبایی انجام می شود عمیق تر عمل می کند و آلودگی ها را به طور موثرتری از روی پوست صورت بین می برد، زیرا در این صورت پاکسازی صورت با محصولات و تکنیک های حرفه ای انجام می شود.

هر چند وقت یکبار باید پاکسازی حرفه ای صورت انجام شود؟

پاسخ این سوال به نوع پوست شما بستگی دارد: برای کسانی که پوست چرب دارند، توصیه می شود صورت خود را حداکثر یک بار در ماه تمیز کنند، در حالی که برای پوست های معمولی یا بیش از اندازه خشک کافی است که صورت خود را دو یا سه بار در سال تمیز کنند.

در مورد مشکلات خاص مانند جوش‌های سرسیاه یا آکنه ، ممکن است نیاز باشد دفعات بیشتری پاکسازی صورت را انجام دهید.

نتایج پاکسازی پوست صورت در خانه چه زمانی ظاهر می شود؟

نتایج پاکسازی به نوع پاکسازی بستگی دارد،اما معمولا مستقیماً پس از پاکسازی و تا یک هفته پس از پاکسازی قابل مشاهده خواهند بود.

جمع بندی »

پوست ما روزانه در معرض عوامل متعددی قرار می گیرد که بر سلامت آن تأثیر می گذارد و به آن آسیب می رساند، چه گرد و غبار و چه عرق و ناخالصی های دیگر، و این چیزی است که به وضوح می توان تأثیر آن را بر روی پوست مشاهده کرد و دید که با گذشت زمان پوست درخشش خود را از دست می دهد.

و این همان چیزی است که دختران در گروه های سنی مختلف از آن رنج می برند، زیرا پوست با وجود کوچک بودن مهم ترین عضو بدن است و تاثیر زیادی روی ظاهر و اعتماد به نفس دارد، با استفاده از یک روش پاکسازی پوست صورت در خانه برای رفع مشکل با کمترین هزینه به جای پرداخت هزینه های هنگفت در مراکز زیبایی،می توانید زیبایی را به پوست خود بازگردانه و سلامت آن را تضمین کنید.

پاکسازی پوست صورت در خانه کمک زیادی به حل بسیاری از مشکلات پوستی می کند، چه برای خانم ها و چه آقایان در هر سنی.در این مطلب به روش پاکسازی پوست صورت در خانه پرداختیم که امیدورایم برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *